آئین نامه واحدهای توسعه تحقیقات بالینی و شوراهای پژوهشی - بیمارستانهای آموزشی
Clinical Research Development Units (CRDU)
Hospital Research Development Committee (HRDC)
مقدمه:
تلاش جهت توسعه پژوهشهای کاربردی و گسترش مرزهای دانش موجب شکل گیری تفکر حمایت از تحقیقات بالینی با استفاده از ظرفیتهای بالقوه بیمارستانها و اعضا هیئت علمی دربیمارستانهای آموزشی- درمانی از طرف معاونت تحقیقات و فنآوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد. بر این اساس واحدهای توسعه تحقیقات بالینی و شوراهای پژوهشی بیمارستانها با هدف ترغیب و توانمندسازی اعضای هیئت علمی و فراهم نمودن تسهیلات جهت انجام پژوهش در بیمارستانهای آموزشی تشکیل می شوند
.
ماده 1- هدف کلی:
- توسعه پژوهشهای بالینی
- شورای پژوهشی بیمارستان آموزشی و واحد حمایت از توسعه تحقیقات بالینی به منظورتوسعه کمی و کیفی پژوهشهای بالینی و هدایت آنها به سوی اولویت ها به موجب این آئین نامه درمراکز آموزشی-درمانی تابعه دانشگاه و تحت نظر معاونت پژوهشی راهاندازی میشوند
.
ماده 2- اهداف اختصاصی:
- تشویق وترغیب پژوهشهای بالینی در دانشگاهها
- فراهم آوردن تسهیلات موردنیاز پژوهش های بالینی
- توانمندسازی اعضای هیئت علمی
- ارتقا کمی و کیفی مقالات پژوهشی
- حمایت مالی ازپژوهشهای بالینی
ماده 3- راه اندازی واحد تحقیقات بالینی:
۱- اختصاص محل مناسب ، تجهیز واحد، فراهم آوری امکانات مناسب دستیابی به منابع و تامین نیروی انسانی مورد نیاز جهت انجام امور اداری و کامپیوتری بعهده بیمارستان میباشد
.
۲- اجرای برنامههای آموزشی مرتبط با پژوهش به منظور توانمندسازی اعضای هیئت علمی و هزینههای آن به عهده معاونت پژوهشی دانشگاه میباشد
.
۳- تامین مشاور آماری و اپیدمیولوژی و مقاله نویسی به زبا ن انگلیسی بر عهده معاونت پژوهشی خواهد بود
.
۴- شرکت دستیاران تخصصی و فوق تخصصی در برنامههای توانمندسازی در صورت معرفی گروه آموزشی مربوطه بلامانع است
.
ماده 4- تشکیل شورای پژوهشی بیمارستان آموزشی:
شورای پژوهشی صرفا در بیمارستانهای دارای واحد توسعه تحقیقات بالینی و به منظور تامین اهداف زیر تشکیل میشود
:
- تصویب خط مشی پژوهشی بیمارستان در راستای سیاستهای پژوهشی دانشگاه
- بسترسازی و تامین نیروی انسانی و تسهیلات مورد نیاز واحد توسعه تحقیقات بالینی
- نظارت برحسن انجام فعالیتهای پژوهشی
- تلاش در جهت ادغام فعالیت های پژوهشی در آموزش و درمان
- تلاش در جهت نهادینه کردن پژوهش در بیمارستان
- بررسی و تصویب طرحهای پژوهشی پیشنهادی و پایان نامه های تحقیقاتی دانشجویان. (طبق ضوابطی که شورای پژوهشی هر دانشگاه تفویض اختیار می کند)
تبصره1 – بررسی و تصویب طرحهای پژوهشی در شورای پژوهشی تابع موازین اخلاقی مورد تائید کمیته اخلاق در پژوهشهای علوم پزشکی دانشگاه می باشد
.
ماده 5- اعضاء شورای پژوهشی بیمارستان عبارتند از:
- معاون پژوهشی دانشگاه یا نماینده ایشان
- رئیس بیمارستان
- معاون پژوهشی یا آموزشی بیمارستان (در صورت وجود )
- سرپرست واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان
- یکنفر از اعضا هیات علمی اپیدمیولوژیست یا آمار حیاتی
- حداقل یکنفر از اعضا هیات علمی هرگروه تخصصی یا فوق تخصصی موجود در بیمارستان به انتخاب اعضای هیات علمی آن گروه
- تبصره 1- رئیس بیمارستان به عنوان رئیس شورای پژوهشی و سرپرست واحد به عنوان دبیر شورا تعیین میشود .
- تبصره 2- اعضای شورای پژوهشی با حکم معاون پژوهشی دانشگاه برای مدت دو سال منصوب میگردند و انتخاب مجدد آنها بلامانع است .
- تبصره 3- در صورتیکه هر یک از اعضا شورا متخصص اپیدمیولوژی یا آمار حیاتی باشند ضرورت بند 5 منتفی است .
ماده 6- سرپرست واحد توسعه پژوهشهای بالینی:
- سرپرست واحد به پیشنهاد رئیس بیمارستان و با حکم معاون پژوهشی دانشگاه منصوب میگردد و انتخاب مجدد آن بلامانع است
تبصره 1- در صورتیکه شورای پژوهشی در بیمارستان تشکیل شده باشد پیشنهاد سرپرست واحد بعهده شورا خواهد بود
ماده 7- منابع مالی واحد:
واحد توسعه تحقیقات بالینی میتواند از منابع مالی زیر استفاده می کند
:
- درآمدهای اختصاصی بیمارستان
- کمک و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی
- حمایتهای مالی معاونت پژوهشی دانشگاه برای اجرای طرحهای تحقیقاتی
تبصره 1- طرحهای پژوهشی با بودجه بیش از سقف تعیین شده لازم است جهت تخصیص بودجه به حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه ارسال شود تا در دستور کار شورای پژوهشی دانشگاه قرار گیرد
.
ماده 8 – مراحل درخواست و صدور موافقت
راه اندازی واحد توسعه تحقیقات بالینی و شورای پژوهشی با درخو است معاونت پژوهشی دانشگاه و بررسی وتصویب آن در معاونت تحقیقات و فناوری صورت می گیرد
.
تبصره 1- الف - رئیس بیمارستان مربوطه باید موافقت کتبی خود را با راه اندازی واحد طبق ضوابط تبصره 1 ماده 3 اعلام نماید
.
ب - سیستم کتابخانه بیمارستان باز و امکان دسترسی مناسب به منابع پایه و روز آمد وجود داشته باشد
.
پ - امکان دسترسی آسان به اینترنت در محل واحد وجود داشته باشد
.