داروخانه

 بخش مدیریت دارویی
محدوده ی عملکرد:
•              توزيع داروهاي مورد نياز مخدر به بخشها
•              کنترل نسخ مواد مخدر دریافتی از بخشها
•              عملیات  برنامه نرم افزار HIS ( پيوند داده ها )
•              ثبت برنامه نرم افزاری نظام نوين مالي
•              ثبت داروهاي مصرفي وتوزيع آنها در مواقع مورد لزوم در سیستم
•              امورات عمومي داروخانه
•              کنترل پذيرش روزانه بيماران در نرم افزار HIS
•              تحويل گرفتن نسخه هاي اتاق عمل و  بررسي آنها
•              تحويل و پرينت نسخ مصرفي ثبت شده در سيستم HIS
•              کنترل روزانه دارو و لوازم مصرفي بخشها در نرم افزار HIS
•              کنترل نسخ ترخیصی در واحد درآمد و مهر و امضاء مدیریت داروخانه
•              کنترل و بایگانی کپی فاکتورهای لوازم و داروها و اسناد سیستم مالی مربوط به داروخانه
•              کنترل و تحویل  دارو و لوازم مصرفي بيهوشي اتاق عمل
•              تائید برگه هاي مصرفي جهت بيمه هاي تكميلي براي مراجعين
•              شرکت در سمینارها و جلسات اداری
•              شرکت در سمینارها و جلسات علمی
•              کنترل و تحویل تمام دارو ولوازم مصرفي هتلينگ بخشها در نرم افزار
•              ثبت نسخ داروهاي مخدر در دفاتر مربوطه
•              شيفت كاري روزهاي تعطيل وايام خاص
•              درخواست و تحويل دارو از انبار برای باجه دارویی
•              چيدمان داروهاي تحويلي در قفسه هاي باجه دارويي
•              ارائه دارو در قبال رسيدهاي روزانه بخشها
•              آناليز داروها و كنترل استوك بخشها وكنترل رسيد داروئي بخشها
•              تحويل دارو به بخشهاي مختلف بستري ، اورژانس ،اتاق عمل و پاراکلینیک بر اساس آنالیز های دوره ای
•              كنترل و رسيدگي به تاريخ انقضاء داروها و تعويض داروهاي تاريخ نزديك با انبار ، بخش های مختلف یا مراکز دیگر
•              ساخت داروهاي  ضدعفونی ترکیبی مورد نياز مركز
•              فحله سيستم نظام نوين مالي
•              دریافت مواد مخدراز معاونت غذا و دارو
•              صدور درخواست خريد دارو و وسايل مصرفي داروخانه
 امورات انبارداري
•              گزارشگيري از سيستم نظام نوين مالي جهت كنترل موجودي مقطعی
•              گزارشگيري از سيستم نظام نوين مالي جهت امور انبارگرداني دوره اي و آخر سال
 
الزامات کیفی:
 
در این واحد با بهره گیری از حضور داروساز بیمارستانی و کارشناسان  مجرب دارویی  و انبار داران آشنا با استانداردهای کنترل انبار های دارویی و تجهیزات مصرفی کلیه امور مربوط به خرید ،انبار و توزیع دارو و لوازم مصرفی انجام می شود.
 
پرسنل بخش مدیریت دارویی شامل :

1-مدیر و مسئول فنی بخش مدیریت دارویی : خانم دکتر صبا باقرزاده
2-دارو ساز : خانم دکتر نژاد امین و خانم دکتر وطن خواه
2- انبار دار کل و مسئول انبار دارویی و مسئول انبار لوازم مصرفی : آقای باغبان
5- تکنسین لوازم مصرفی :
6-تکنسین دارویی :  خانم فخیم آهنگری
7- مسئول انبار ایمپلنت: آقای یوسفی
8- تکنسین ایمپلنت: آقای آقایی
9- خدمات عمومی : آقای فرید
 
الزامات ایمنی شغل :
 

-هدف حفظ و ارتقا سطح سلامت شاغلین با انجام الزامات ایمنی
-استفاده از وسایل حفاظت فردی
-آموزش اصول ایمنی مرتبط باانبارش ایمن دارو
- آموزش روش های مقابله از استرس و خستگی و عوارض ناشی از شیفت
-انجام اقدامات توصیه شده بر اساس مواجهات
- آموزش پیشگیری از صد مات مواجه شغلی و اقدامات لازمه
-معاینات دورهای
 
نقشه بخش:
 
این مرکز دارای یک داروخانه و دو انبار دارویی می باشد که موقعیت قرار گیری هر یک بدین صورت است:
  • داروخانه ی اصلی در ظلع شمالی ساختمان اصلی مابین آزمایشگاه تشخیصی طبی و امور اداری
  • انبار داروخانه(لوازم و ملزومات مصرفی) در بغل بخش شش و مکان قبلی درمانگاه قدیم میباشد 
 طیف بیماران قابل قبول  برای تحویل داروو وسایل مصرفی:
شامل بیماران بستری و سرپایی میباشد.
 
مقررات بخش مدیریت داروئی :
  1. رعایت اصول و مقررات بخش به برقراری نظم وآرامش درداروخانه کمک می کند
  2. هر پرسنل دارای شرح وظایف و حدود انتظارات خود میباشد که توسط مسئول فنی و سوپروایزر داروخانه تعیین میشود
  3. پرسنل موظف به استفاده از اتیکت عکس دار می باشند
  4. حفظ شئونات اسلامی،آراستگی و پوشیدن لباسفرم الزامی است
  5. اقدام و پاسخ دهی به مراجعیناز وظایف داروخانه است
  6. رعایت زمان تحویل دارو از انبار و تایم بندی هر کدام به صورت مجزا
  7. کنترل ساعا ت ورود و خروج کارکنان طبق برنامه ماهانه
  8. ثبت مستندات لازم در دفاتر شامل:دفتر ثبت داروهای مخدر- دفترتحویل و تبادل دارویی– دفتر تحویل اسناد مالی – دفتر تحویل مواد مخدر بخش ها
  9. تنظیم برنامه شیفت ماهانه پرسنل توسط مدیر و سوپروایزرداروخانه
  10. هماهنگی با واحدهای دیگر دانشگاه جهت معاوضه داروها ووسایل تاریخ نزدیک
  11. داروخانه به صورت صبح وعصر و روزهای تعطیل تا اتمام عملیات ترخیص آماده خدمت می باشد.
  12. تحویلی داروهای مصرف شده برای بیماران در دوره های زمانی خاص و همزمان کنترل استوک بخش
 تجهیزات بخش:
  • رایانه و ملزومات همراه جهت انجام امور جاری داروخانه               ده دستگاه  
  • یخچال های داروخانه ای                                                         دو دستگاه
  • یخچال پشتیبان                                                                        یک دستگاه
  • لیقتراک دستی با قابلیت حرکت عمودی                                  یک دستگاه
  • کولر گازی جهتایجاد دمای مطلوب برای نگهداری دارو        دو دستگاه
  • قفسه بندی و پالت گذاری در انبار ها
  • گاو صندوق برای نگهداری ایمن داروهای مخدر
  • سیستم اطفای حریق هوشمند