شنبه 7 تير 1404 - 02 محرم 1447
جستجو :
 بررسي موانع و عوامل مؤثر بر سواد قرآني دانشجويان
دوره هفتم (1395) , شماره سوم English Article
اطلاعات سلامت و کتابداری پزشکی
محمود فیضی 1، محمد باقر رئوفی 2،
  • تاریخ دریافت 1395/01/30
  • تاریخ پذیرش 1395/04/03
  • تاریخ انتشار 1395/09/30
زمينه: قرآن بزرگترين هديه الهي به انسان ها مي باشد. لذا به منظور استفاده از آموزه هاي قرآني ضروري است جامعه دانشگاهي  از سواد قراني لازم برخوردار باشد. هدف اين پژوهش بررسي سواد قرآني جامعه دانشگاهي و طراحي و اجرا ي فعاليت هاي مناسب قرآني است.

روش کار: پژوهش به روش پيمايش توصيفي انجام و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته با اعتباريابي محتوايي (80٪) براي گرد آوري داده استفاده گرديد. جامعه آماري 840 نفر از دانشجويان بودند و براي تحليل داده ها از نرم افزار SPSS11 استفاده شد.

يافته ها:
يافته ها نشان داد 37.2% درصد دانشجويان مذکر و 62.8% درصد مؤنث بوده و 30 % بومي و 69.6%  غيربومي بودند. بيش از 80 درصد دانشجويان سواد قرآني داشته و تحليل آماري نتايج، ارتباط معني داري بين رشته تحصيلي، جنسيت، بومي و غيربومي بودن و آشنايي با قرآن، نشان نداد. دانشجويان به ترتيب داراي سواد روان خواني با 35.5% و مفاهيم و تفسير قرآن 23.1% و ترجمه 12.9%، و همچنين صوت و لحن 13.4 % و تجويد 5.1 % بودند و عوامل مؤثر بر سواد قرآني دانشجويان تحصيلات پدر، تحصيل در مدرسه، ميزان علاقمندي زياد به آموزش قرآن و آشنايي اعضاي خانواده با آن و مهم ترين موانع نيز به ترتيب: اولويت تحصيلي، وقت کم، عدم احساس نياز و بي علاقگي به قرآن مي باشد.

نتيجه گيري:
با توجه به اين که قرآن براي همه افراد جامعه مي باشد، لذا فعاليت هاي قرآني در بين رشته هاي مختلف توزيع شده و رابطه معني داري بين جنسيت (p>%07)، رشته تحصيلي (p>%94) و بومي يا غير بومي بودن (p>%79) وجود ندارد. لذا توجه به آيات قرآني نيازمند طراحي برنامه خاصي است و مي توان با استعانت از شيوه هاي مختلف آموزشي مانند: صوت، لحن، تفسير و نيز استفاده از کارشناسان و اساتيد شرايط لازم را براي تحقق اين امر فراهم نمود.

سواد قرآنیدانشجویانعوامل موثر
2616
1864
 
  معاونت آموزشی مرکز
 


 
   دکتر اصغر علمی  عضو هئیت علمی و دانشیار گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی تبریز


Name: Asghar    
Last Name: Elmi
Address: shohada teaching hospitel-golshahr street-elgoli :av tabriz- iran
E-mail: Elmimail@yahoo.com
Sex and Marital Status:Married

Birth Date: July 25, 1975

Education: Orthopedic  Surgeon
Licensure:
Honors/Achievements:   
Academic Positions: Associoted Professor
دانشیار گروه ارتوپدی
Teaching Experiences:
تدریس برای رزیدنت های ارتوپدی )    ) Teaching for Orthopedic Resident
(تدریس برای دانشجویان پزشکی) Teaching for medical students
Administrative Experiences:
معاون آموزشی مرکز آموزشی درمانی شهدااز سال 1389

دبیر شورای آموزشی مرکز آموزشی درمانی شهدا

رئیس درمانگاه تخصصی مرکز اموزشی درمانی شهدا

مسئول حوزه دانشجویان و دستیاران گروه آموزشی ارتوپدی سال 1390

سر دبیر مجله علمی اموزشی تلاش

داور جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی

عضو مرکز تحقیقات استخوان
عضو هیئت ممتحنه آزمون ارتقاء وگواهینامه ارتوپدی
عضو هیئت ممتحنه آزمون ارتقاء- مسئول رسیدگی به اعتراضات
عضو کمیته مدیریت کیفی بیمارستان
عضو کمیته اخلاق پزشکی بیمارستان
عضو کمیته مرگ و میر بیمارستانی 
عضو کمیته امتحانات ارتقاء سال 91
عضو کمیته پاسداری و مراقبت از ارزشهای متعالی مرکز
عضو کمیته ارزشیابی درونی مرکز
عضو شورای پژوهشی مرکزتحقیقات استخوان 
 عضو کمیته آموزش بیمارستان 
عضو هیأت نظارت بر طرح نوین مرکز آموزشی درمانی شهدا
عضو کمیته تجهیزات پزشکی
عضو کمیته اجرائی برنامه تحول نظام سلامت



برای دریافت رزومه دکتر اصغر علمی اینجا را کلیک فرمائید