يکشنبه 8 تير 1404 - 03 محرم 1447
جستجو :
 اهمیت مدل های مشارکتی، آموزشی، بالینی در پرستاران: یک مطالعه مروری روایتی
دوره نهم (1397) , شماره سوم English Article
کیفیت در ارائه خدمات سلامت
علی خضری 1، کیانوش عبدی 2، هانیه شریفی 3، فرشاد فتحی 4،
  • تاریخ دریافت 1397/04/10
  • تاریخ پذیرش 1397/07/15
  • تاریخ انتشار 1397/09/30
زمينه و اهداف: آموزش بالینی بخش جدایی ناپذیر از آموزش پرستاری می باشد. یکی از راه های کسب اطمینان از توانمندی های دانشجویان پرستاری، فراهم نمودن آموزش بالینی مؤثر است. برای این منظور، آگاهی از نیازهای پرستاران جهت دستیابی به اهداف ذکرشده ضروری است. هدف از این مطالعه، مروری بر اهمیت انواع مدل های مشارکتی آموزشی بالینی به منظور برآورده کردن نیازهای مراقبتی سلامتی جامعه و نیازهای یادگیری دانشجویان می باشد.

مواد و روش ها: در این مطالعه مروری روایتی، جست و جو در پایگاه های اطلاعاتیScience Direct ،PubMed، SID و نیز موتور کاوش Google Scholar در بین سال های 2005 تا 2017 انجام گرفت و تنها مقالات فارسی و انگلیسی بررسی و وارد مطالعه شدند. کلمات کلیدی انگلیسی مورد استفاده شامل: Clinical Education، Nursing Education، Education، Significance Collaborative و کلمات کلیدی فارسی نیز شامل: آموزش بالینی، آموزش پرستاری، اهمیت مشارکت بود.

يافته ها: از مجموع چهار پایگاه داده 526 مقاله مورد بررسی اولیه قرار گرفت، که از این میان10 مقاله واجد شرایط برای ورود به مطالعه بودند. مدلی که همه نیازهای برنامه پرستاری را به طور کامل اجرا کند وجود ندارد. در این مطالعه انواع مدل های مشارکتی آموزش بالینی شامل مدل سنتی، مدل راهنما گنجانده شد که موثرترین آنها مدل آموزشی- مشارکتی بود.

نتيجه گيري: ابعاد آموزش بالینی و فلسفه آن، نیاز به تأمین امکانات، بازنگری ابزارها و فرایندهای ارزشیابی بالینی دارد. ارتقای عملکرد مربیان بالینی و جذب نیروی انسانی حرفه ای براساس مدل پیشنهادی، می تواند در بهبود وضعیت آموزش بالینی مفید واقع گردد.

آموزش بالینیشیوه مشارکتمدلمروری
857
250
 
  معاونت آموزشی مرکز
 


 
   دکتر اصغر علمی  عضو هئیت علمی و دانشیار گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی تبریز


Name: Asghar    
Last Name: Elmi
Address: shohada teaching hospitel-golshahr street-elgoli :av tabriz- iran
E-mail: Elmimail@yahoo.com
Sex and Marital Status:Married

Birth Date: July 25, 1975

Education: Orthopedic  Surgeon
Licensure:
Honors/Achievements:   
Academic Positions: Associoted Professor
دانشیار گروه ارتوپدی
Teaching Experiences:
تدریس برای رزیدنت های ارتوپدی )    ) Teaching for Orthopedic Resident
(تدریس برای دانشجویان پزشکی) Teaching for medical students
Administrative Experiences:
معاون آموزشی مرکز آموزشی درمانی شهدااز سال 1389

دبیر شورای آموزشی مرکز آموزشی درمانی شهدا

رئیس درمانگاه تخصصی مرکز اموزشی درمانی شهدا

مسئول حوزه دانشجویان و دستیاران گروه آموزشی ارتوپدی سال 1390

سر دبیر مجله علمی اموزشی تلاش

داور جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی

عضو مرکز تحقیقات استخوان
عضو هیئت ممتحنه آزمون ارتقاء وگواهینامه ارتوپدی
عضو هیئت ممتحنه آزمون ارتقاء- مسئول رسیدگی به اعتراضات
عضو کمیته مدیریت کیفی بیمارستان
عضو کمیته اخلاق پزشکی بیمارستان
عضو کمیته مرگ و میر بیمارستانی 
عضو کمیته امتحانات ارتقاء سال 91
عضو کمیته پاسداری و مراقبت از ارزشهای متعالی مرکز
عضو کمیته ارزشیابی درونی مرکز
عضو شورای پژوهشی مرکزتحقیقات استخوان 
 عضو کمیته آموزش بیمارستان 
عضو هیأت نظارت بر طرح نوین مرکز آموزشی درمانی شهدا
عضو کمیته تجهیزات پزشکی
عضو کمیته اجرائی برنامه تحول نظام سلامت



برای دریافت رزومه دکتر اصغر علمی اینجا را کلیک فرمائید