شنبه 7 تير 1404 - 02 محرم 1447
جستجو :
 بررسی میزان آگاهی و نگرش دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاههاي علوم پزشکی کشور راجع به حاکمیت بالینی
دوره چهارم (1392) , شماره اول English Article
مدیریت در سیستم سلامت
جعفر صادق تبریزی 1، رعنا غلام زاده نیکجو 2، جواد قدوسی نژاد 3، منصور ناصری اصل 4، محمد اصغری جعفر آبادی 5،
  • تاریخ دریافت 1391/11/30
  • تاریخ پذیرش 1392/01/28
  • تاریخ انتشار 1392/03/30
زمینه و اهداف: براي اينكه حاكميت باليني به صورت موفقيت آميزي اجرا شود، لازم است كه به شكل مثبت درك شده و همچنين نگرش  مثبتی به آن وجود داشته باشد. با توجه به سياست فعلي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در خصوص حاكميت باليني لازم است دانش و نگرش دانشجويان مقاطع گوناگون علوم پزشكي، در اين باره سنجيده شود تا نيازهاي آموزشي مورد نياز آنها شناسايي گردد و در برنامه ريزي هاي آموزشي، طراحي و تعديل سرفصل هاي دروس مورد نياز اقدامات لازم اتخاذ گردد. اين مطالعه با هدف بررسی میزان آگاهی و نگرش دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه هاي علوم پزشکی کشور راجع به حاکمیت بالینی در سال 1391 انجام پذيرفت.

مواد و روش ها
: این مطالعه از نوع توصيفي-تحليلي مي باشد كه بر روي تعداد 159 نفر از دانشجويان رشته هاي مختلف علوم پزشكي به شكل نمونه گیری تصادفي انجام شده است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه  محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از روش روایی محتوا، و روايي سازه تأیید شد. به منظور تعيين پايايي از روش همساني دروني و محاسبه آلفاي كرونباخ براي هر دو حيطه دانش (0.78) و نگرش (0.68) استفاده شد. داده¬هاي جمع آوري شده وارد نرم افزار SPSS نسخه 11.5 شده و با استفاده از روش تحليل عاملي اكتشافي مورد تجزيه و تحليل واقع شد.

يافته ها
: 64.8% شركت كنندگان در مطالعه زن و مابقي مرد بودند. 71% شركت كنندگان در مطالعه از رشته مديريت خدمات بهداشتي و درماني و مابقي از ساير رشته هاي علوم پزشكي بودند. ميانگين و انحراف معيار نمرات دانش و نگرش به ترتيب 5.8±64.2 و 3.02±13.06 تعيين گرديد. در مقايسه نمره دانش و نگرش دانشجويان و فارغ التحصیلان با مقطع تحصيلي آنها، نشان داده شد كه هيچ ارتباط آماري معناداري بين نمره دانش و مقطع تحصيلي آنها وجود ندارد (p>0.05). ولي بين مقطع تحصيلي و نگرش ارتباط آماري معنادار بود (p= 0.001). با بالاتر رفتن مقطع تحصيلي نمره نگرش دانشجويان نسبت به حاكميت باليني كاهش پيدا مي كرد.

نتيجه گيري
: دانش دانشجويان و فارغ التحصیلان در خصوص حاكميت باليني متوسط به بالا و ميزان نگرش آنها بسيار ضعيف برآورد گرديد كه اين نشان دهنده ديدگاه منفي دانشجويان با وجود آگاهي كافي از اصول و اجزاي حاكميت باليني در خصوص موفقيت اجراي اين رويكرد در سيستم سلامت كشور مي باشد. بنابراين لازم است در خصوص بومي سازي حاكميت باليني اقدامات مناسب در سطح وزارت خانه و دانشگاه ها صورت پذيرد تا فرهنگ حاكميت باليني در جامعه قابل پذيرش تر گردد.
حاکمیت بالینیدانشجودانش نگرش
2483
1110
 
  معاونت آموزشی مرکز
 


 
   دکتر اصغر علمی  عضو هئیت علمی و دانشیار گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی تبریز


Name: Asghar    
Last Name: Elmi
Address: shohada teaching hospitel-golshahr street-elgoli :av tabriz- iran
E-mail: Elmimail@yahoo.com
Sex and Marital Status:Married

Birth Date: July 25, 1975

Education: Orthopedic  Surgeon
Licensure:
Honors/Achievements:   
Academic Positions: Associoted Professor
دانشیار گروه ارتوپدی
Teaching Experiences:
تدریس برای رزیدنت های ارتوپدی )    ) Teaching for Orthopedic Resident
(تدریس برای دانشجویان پزشکی) Teaching for medical students
Administrative Experiences:
معاون آموزشی مرکز آموزشی درمانی شهدااز سال 1389

دبیر شورای آموزشی مرکز آموزشی درمانی شهدا

رئیس درمانگاه تخصصی مرکز اموزشی درمانی شهدا

مسئول حوزه دانشجویان و دستیاران گروه آموزشی ارتوپدی سال 1390

سر دبیر مجله علمی اموزشی تلاش

داور جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی

عضو مرکز تحقیقات استخوان
عضو هیئت ممتحنه آزمون ارتقاء وگواهینامه ارتوپدی
عضو هیئت ممتحنه آزمون ارتقاء- مسئول رسیدگی به اعتراضات
عضو کمیته مدیریت کیفی بیمارستان
عضو کمیته اخلاق پزشکی بیمارستان
عضو کمیته مرگ و میر بیمارستانی 
عضو کمیته امتحانات ارتقاء سال 91
عضو کمیته پاسداری و مراقبت از ارزشهای متعالی مرکز
عضو کمیته ارزشیابی درونی مرکز
عضو شورای پژوهشی مرکزتحقیقات استخوان 
 عضو کمیته آموزش بیمارستان 
عضو هیأت نظارت بر طرح نوین مرکز آموزشی درمانی شهدا
عضو کمیته تجهیزات پزشکی
عضو کمیته اجرائی برنامه تحول نظام سلامت



برای دریافت رزومه دکتر اصغر علمی اینجا را کلیک فرمائید