يکشنبه 8 تير 1404 - 03 محرم 1447
جستجو :
 انتقال دانش سلامت
دوره چهارم (1392) , شماره چهارم English Article
اطلاعات سلامت و کتابداری پزشکی
زهرا گل محمدی 1،
  • تاریخ دریافت 1392/10/08
  • تاریخ پذیرش 1392/12/01
  • تاریخ انتشار 1392/12/20
زمينه و اهداف: انتقال دانش سلامت يک مسئله اصلي در ارتقاء عملکردهاي آموزشي در حوزه سلامت است. با اين حال هنوز شکاف بزرگي بين دانش سلامت توليد شده توسط محققين و دانش استفاده شده در عمل وجود دارد. مقاله حاضر يک مطالعه مروري است که از مرور مقالات چاپ شده، سايت هاي مرتبط و دانشگاه هاي معتبر جهان در زمينه انتقال دانش سلامت تهيه و تدوين شده است.

مواد و روش ها
: اين مطالعه به روش مرور غيرسيستماتيک در بين متون مرتبط قابل دسترس انجام يافته است. اين مطالعه به روش توصيفي انجام شده است که از مقالات چاپ شده، سايت هاي مرتبط و سايت هاي دانشگاه هاي معتبر جهان در زمينه انتقال دانش سلامت استفاده شده است.

يافته ها
: نتايج مطالعه ما نشان داد که انتقال دانش سلامت بيشتر در اين حيطه ها مطرح شده است: انتقال دانش سلامت از دانشگاه به جامعه، از دانشگاه به صنعت و تجارت، از دانشگاه به بالين، از دانشگاه به سياست مداران و انتقال دانش داخل سازمان علوم پزشكي. همچنين براساس نتايج مطالعه ما در متون مرتبط مختلف، در چرخه انتقال دانش مدل¬هاي مختلفي وجود دارد که عبارتند از: مدل¬هاي تحقيق، توسعه و انتشار دانش سلامت، مدل هاي حل مسئله دانش سلامت، مدل هاي اتصال دانش سلامت و مدل هاي تعامل اجتماعي دانش سلامت. طبق مدل آخر استفاده از دانش سلامت نتيجه تعاملات مکرر بين محققين و استفاده کنندگان است که مدل مناسبي مي باشد. عملاً مدل تعامل اجتماعي دانش سلامت يک ديدگاه پويا براي بررسي انتقال دانش سلامت ارائه مي کند. با مرور متون در مورد فرآيندهاي انتقال دانش سلامت بين دو سيستم (محققين و  استفاده کنندگان) فرآيندي با شش مرحله، شامل: توليد دانش سلامت، انطباق دانش سلامت، انتشار دانش سلامت، دريافت دانش سلامت، پذيرش دانش سلامت و استفاده از دانش سلامت پيشنهاد مي شود.

بحث و نتيجه گيري
: نتايج حاصل از مطالعه نشان مي دهد که بررسي دقيق و منطقي فرآيندهاي انتقال دانش سلامت در حيطه هاي مختلف و نقش عوامل واسطه اي مؤثر در اين انتقال به ويزه در دانشگاه هاي موفق جهان به ما کمک خواهند نمود تا با شناخت بهترين و موثرترين رويکردها و توجه به بومي سازي آن و امکانات داخل کشور با برقراري بهترين تعاملات در امر انتقال دانش سلامت بين حيطه هاي مختلف به کاربردي نمودن نتايج تحقيق کمک شاياني نمود و در توسعه پايدار کشور نقش مهمي ايفاء نمود. بديهي است که نقش روشنفکران و متفکرين در تعامل منطقي و ايجاد تعادل در فرآيند انتقال دانش سلامت و ممانعت از استثمار يک جانبه و تمرکز بر اولويت ها و جلوگيري از سوگرايي بسيار مهم و ضروري خواهد بود.

انتقال دانشدانش سلامتدانشگاههاکاربران
1861
1083
 
  معاونت آموزشی مرکز
 


 
   دکتر اصغر علمی  عضو هئیت علمی و دانشیار گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی تبریز


Name: Asghar    
Last Name: Elmi
Address: shohada teaching hospitel-golshahr street-elgoli :av tabriz- iran
E-mail: Elmimail@yahoo.com
Sex and Marital Status:Married

Birth Date: July 25, 1975

Education: Orthopedic  Surgeon
Licensure:
Honors/Achievements:   
Academic Positions: Associoted Professor
دانشیار گروه ارتوپدی
Teaching Experiences:
تدریس برای رزیدنت های ارتوپدی )    ) Teaching for Orthopedic Resident
(تدریس برای دانشجویان پزشکی) Teaching for medical students
Administrative Experiences:
معاون آموزشی مرکز آموزشی درمانی شهدااز سال 1389

دبیر شورای آموزشی مرکز آموزشی درمانی شهدا

رئیس درمانگاه تخصصی مرکز اموزشی درمانی شهدا

مسئول حوزه دانشجویان و دستیاران گروه آموزشی ارتوپدی سال 1390

سر دبیر مجله علمی اموزشی تلاش

داور جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی

عضو مرکز تحقیقات استخوان
عضو هیئت ممتحنه آزمون ارتقاء وگواهینامه ارتوپدی
عضو هیئت ممتحنه آزمون ارتقاء- مسئول رسیدگی به اعتراضات
عضو کمیته مدیریت کیفی بیمارستان
عضو کمیته اخلاق پزشکی بیمارستان
عضو کمیته مرگ و میر بیمارستانی 
عضو کمیته امتحانات ارتقاء سال 91
عضو کمیته پاسداری و مراقبت از ارزشهای متعالی مرکز
عضو کمیته ارزشیابی درونی مرکز
عضو شورای پژوهشی مرکزتحقیقات استخوان 
 عضو کمیته آموزش بیمارستان 
عضو هیأت نظارت بر طرح نوین مرکز آموزشی درمانی شهدا
عضو کمیته تجهیزات پزشکی
عضو کمیته اجرائی برنامه تحول نظام سلامت



برای دریافت رزومه دکتر اصغر علمی اینجا را کلیک فرمائید