جانبازان می توانند در 3 حالت از مزایای حضور و غیاب استفاده نمایند.
1- احتساب اضافه کاری
2- افزوردن به مرخصی استحقاقی
3- محاسبه مدت کسر ساعت کار موظف به عنوان سنوات خدمت مستخدم از لحاظ بازنشستگی میزان کسر ساعت کار موظف استحقاقی مستخدم جانباز برای اعمال بند 1 و 2 این روند به طریق زیر محاسبه می شود.
میزان O تعداد روزهای کار درمانی = کسری کار و ماهانه به ساعت
60
که جانبازان محترم می توانند یکی از 3 موارد بالا را انتخاب کنند.
تذکر مهم: کسانی که مرخصی استعلاجی آنها از چهار ماه تجاوز نماید یا کسانی که از مرخصی بدون حقوق استفاده می کننند یا در ماموریت آموزشی هستند به آنها مرخصی استحقاقی تعلق نمی گیرد.
یادآوری: مرخصی استحقاقی حداکثر باید 24 ساعت قبل از استفاده به واحد کارگزینی تحویل گردد.
ج ) پاسی ساعتی :
مرخصی کمتر از یک روز جزء مرخصی استحقاقی محسوب می شود و حداکثر مدت مرخصی از دوازده روز در یکسال نباید تجاوز کند در صورت نیاز مبرم پرسنل می توانند به مدت 2 ساعت با هماهنگی و موافقت مسئول مربوطه فرم درخواست را تکمیل و هنگام خروج حتماً آنرا امضاء کرده و به نگهبانی تحویل دهند .
د) مرخصی استعلاجی:
هرگاه پرسنل بیمار شود و آن بیماری مانع از خدمات او شود باید مراتب ظرف 72 ساعت به مسئول مربوطه اطلاع دهد و گواهی پزشک معالج اگر کمتر از 3 روز باشد بعد از تائید مسئول مربوطه و پزشک معتهد ثبت می گرد.در بیمه های خدمات درمانی بیش از 7 روز باید از تائید پزشک معتمد به کمیسیون پزشکی ارسال می گردد.
پرسنل پیمانی و قراردادی و کلیه افراد مشمول قانون تامین اجتماعی و پرسنل مشاغل خدمات عمومی در صورتیکه مرخصی استعلاجی آنها بیش از 3 روز باشد پس از تائید پزشک معتهد به کمیسیون پزشکی معرفی می گردد.
پرسنل که دارای گواهی پزشکی هستند بایستی سریعاً به کارگزینی اطلاع و حقوق و مزایای خود را برابر قانون تامین اجتماعی از بیمه دریافت نمایند بديهی است مسئولیت هرگونه بی توجهی و عدم اطلاع به موقع متوجه خود پرسنل می باشد.
مادران شیر ده تا 24 ماهگی فرزند خود می توانند از پاس شیر به مدت یک ساعت در روز در شیفتهای صبح و عصر و در شبکاری به مدت 2 ساعت استفاده نمایند بانوانی که در طول دوران بارداری با تائید پزشک معالج از مرخصی استعلاجی استفاده می کنند از شش ماه مرخصی زایمان بهره مند هستند و مدت مرخصی استعلاجی از مرخصی زایمان آنها کسر نخواهد شد چنانچه مرخصی استعلاجی به زایمان متصل شود مرخصی زایمان محسوب می شود در مورد پرسنل بیمه تامین اجتماعی در شرایطی که صعب العلاج شناخته شد شورای پزشکی مشخص می نماید در رابطه با پرسنل پیمانی و قراردادی و مشاغل خدمات عمومی از قانون سازمان تامین اجتماعی پیروی خواهد شد استعلاجی پرسنل تحت پوشش بیمه خدمات درمانی بیش از 120 روز به کمیسیون پزشکی جهت صعب العلاج معرفی می گردد.
آئین نامه حضور و غیاب کارکنان دولت:
کلیه کارکنان مکلفند ساعات تعیین شده برای ورود به محل خدمت و خروج از آنرا رعایت نموده و ساعات ورود و خروج خود را ثبت نمایند.
ورود به محل خدمت بعد از ساعت مقرر بدون کسب مجوز تاخیر و خروج از محل خدمت زودتر از ساعت مقرر تعجیل محسوب می شود.
تاخیر ورود یا تعجیل خروج تا در ساعت در ماه قابل اغماض و کسر از مرخصی استحقاقی می باشند
تاخیر ورود و تعجیل خروج بیش از 4 بار در ماه و جمع بیش از 4 ساعت برای مستخدم
ï برای بار اول اخطار شفاهی بر فرد مربوطه
ï برای بار دوم کسر از مرخصی استحقاقی
ï برای بار سوم اخطار کتبی
ï برای بار چهارم کسر از حقوق
ï در صورت تکرار به هیات تخلفات اداری گزارش می گردد.
حقوق و مزايا،پاداش و اضافه كار:
دریافت و پرداخت با توجه به احکام صادره از طرف کارگزینی در مورد کارکنان رسمی ،پیمانی ،قراردادی و ... با توجه به حکم صادره اقدام به ایجاد حقوق فرد مذکور کرده و
مدارک لازم اعم از کپی شناسنامه ،کارت ملی و شماره حساب بانکی و شماره بیمه تامین اجتماعی در صورت داشتن سابقه بیمه و در صورت نداشتن سابقه بیمه
،جهت بیمه شدن معرفی و اقدام می نماید . و غیر از این احکام بعضی احکام اصلاحی که مربوط به افزایش یا کاهش سختی کار و افزایش گروه و حق اولاد و حق عائله مندی و ... می باشد از طرف کارگزینی تحویل حسابداری می گردد تا از تاریخ اجرا اقدام به پرداخت مابه التفاوت یا کسر اضافه پرداختی می نمایند و هر ماهه مسئول
محترم دریافت و پرداخت با توجه به نامه هایی که از طرف موسسات و بانکها برای کسر وام پرداختی به واحد حسابداری ارجاع داده می شود اقدام به کسر مبلغ وام
کرده و همچنین کلیه استعلاجی ها،مرخصی بدون حقوق و انتصاب مجدد و سایر تغییراتی که با حقوق در ارتباط هستند اعم از مفاصا حساب برای کارکنان انتقالی یا
مامور بخدمت به سایر واحدها و یا کارکنان بازنشسته را همراه با مدارک و مستندات که تحویل واحد حسابداری گردیده جهت اعمال تغییرات به امور مالی دانشگاه داده و
لیسهای مربوطه(لیست حقوق) را از امور مالی گرفته و چک می کنند تا چیزی از قلم نیفتد .مدارک لازم جهت تنظیم اسناد مربوط به حقوق و دستمزد به شرح ذیل ارائه
می گرد :
مدارک مورد نیاز برای اسناد حقوق و مزایا :
1-گواهی انجام کار حاوی لیست کارکنان واحد با درج شماره و تاریخ نامه .
2-لیست پرداخت حقوق و مابه التفاوت با مهر و امضاء بانک هنگام پرداخت .
3-نماینده لیست ها به تفکیک نوع استخدام کارکنان .
4-احکام کارگزینی برای پرداخت مابه التفاوت احکام جدید و کپی احکام قبلی .
5-لیست مغایرت حقوق با ماه قبل و مدارک مربوط به مغایرت .
6-لیست کسورات (بیمه ،مالیات،بازنشستگی و سایر)با قید شماره چک پرداختی .
7-گواهی مشمولین معافیت مالیاتی .
8-سند هزینه .
9-حواله پرداخت در صورت پرداخت .
10-اسامی و امضاء مقامات مجاز در کلیه مدارک .
11-اسناد حسابداری تائید شده نرم افزار .
توضیحات :
1-جهت پرداخت حقوق کارکنان انتقالی از سایر واحدها ،اخذ مفاصا حساب و جهت نیروهای جدید استخدام ابلاغ و حکم اولیه انتصاب ضروری می باشد .
2-پرداخت حقوق کارکنان مشمول قانون خدمات کشوری براساس فصل 10 قانون مزبور صورت می گیرد .
3-پرداخت حقوق اعضای هیات علمی دانشگاهها برسااس آئیین نامه اداری استخدامی اعضای هیات علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشي مصوب تیر 87 می باشد .
4-پرداخت حقوق کارکنان قراردادی کار معین مطابق تبصره 3 ماده 2 آئین نامه اداری استخدامی و تشکیلاتی کارمندان غیر هیئت علمی می باشد .
مدارک مورد نیاز برای اسناد اضافه کاری :
1-تکمیل فرم اضافه کاری (فرم 66 سازمان مدیریت )و تائید آن توسط مقامات مجاز.
2-لیست کنترل اضاف کاری.
3-لیست تنظیمی حسابداری با امضا و اسامی مقامات مجاز.
4-لیست ویژه پرداختی ممهور به مهر بانکی در صورت پرداخت .
5-نماینده لیست های پرداخت .
6-اصل مدارک پرداختت کسورات (مالیات و بیمه بر حسب مورد).
7-گواهی مشمولین معافیت ماالیاتی .
8-سند هزینه.
9-حواله پرداخت در صورت پرداخت .
10-سند حسابداری تائید شده نرم افزار .
نحوه محاسبه مبلغ اضافه كاري:
"حقوق مستمر(حق شغل- حق شاغل وحق مديريت و...)÷176×تعداد ساعت اضافه كاري"
توضیحات :
1-پرداخت اضافه کاری از محل تبصره 3 ماده 14 آئین نامه (خارج از شمول)با اخذ مجوز جداگانه از معاونت پشتیبانی مقدور بوده و در لیست جداگانه تنظیم و ارسال خواهد شد .
2-پرداخت اضافه کاری برای کارکنان قراردادی کار معین فقط از طریق ثبت تایمکس امکان پذیر است (در موراد استثنایی تائید حضور فیزیکی توسط بالاترین مقام واحد).
3-پرداخت اضافه کاری برای کارکنان با رعایت سقف اضافه کاری ابلاغی قابل پرداخت است .
مدارک مورد نیاز برای اسناد بازخرید مرخصی پایان خدمت :
-حکم بازنشستگی صفر(بدون رقم).
2-گواهی اعلام روزهای مرخصی استفاده نشده توسط کارگزینی با درج شماره و تاریخ .
3-آخرین حکم کارگزینی (زمان اشتغال ).
4-لیست تنظیمی حسابداری ممهور به مهر بانک با امضاء مقامات مجاز در صورت پرداخت .
5-نماینده لیست ها در صورت لزوم .
6-سند هزینه .
7-حواله پرداخت در صورت پرداخت .
8-سند حسابداری تائید شده نرم افزار .
توضیح :
1-مبنای محاسبه و پرداخت بازخرید مرخصی بازنشستگان ،رقم مندرج در زیر حکم (آخرین حکم زمان اشتغال )بوده و بدون کسور خواهد بود .
2-در مورد بازخرید مرخصی کارکنان حین اشتغال ،گواهی موافقت رئیس دانشگاه ،معاون پشتیبانی ضروری بوده و با اخذ مجوز از محل تبصره 3 ماده 14 آئین نامه مالی و معاملاتی دانشگاهها صورت می گیرد.
3-بازخرید مرخصی کارکنان شاغل در حین اشتغال مشمول کسر 10٪ مالیات می باشد .
1-3-از مشمولین معافیت مالیاتی که قانون معین نموده است 10٪ کسر نمی شود .
-بازخرید مرخصی استفاده نشده بازنشستگان از محل فصل ششم اعتبارات واحد و بازخرید مرخصی های استفاده نشده شاغلین از محل فصل اول اعتبارات می باشد .
5-کارکنان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری باستناد به کماده 84 فصل 12 قانون مزبور حداکثر نیمی از مرخصی سالانه خود را می توانند ذخیره نمایند .
مدارک مورد نیاز برای پرداخت پاداش پایان خدمت :
1-حکم بازنشستگی صفر(بدون رقم).
2-آخرین حکم کارگزینی زمان اشتغال .
3-لیست تنظیمی حسابداری ممهور به مهر بانک در صورت پرداخت با امضاء مقامات مجاز.
4-نماینده لیست ها در صورت لزوم .
5-گواهی اداره رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان .
6-گواهی پرداخت پاداش بمدت کارکرد از طرف رئیس واحد .
7-سند هزینه .
8-حواله پرداخت در صورت پرداخت .
9-سند حسابداری تائید شده نرم افزار .
توضیح :
-پرداخت پاداش پایان خدمت حداکثر بمدت 30 ماه مقدور بوده و از محل فصل ششم اعتبارات قابل پرداخت می باشد .
-مبنای محاسبه و پرداخت پاداش پایان خدمت ،آیتم های مشمول کسور بازنشستگی در احکام کارگزینی می باشد .
-در خصوص پرداخت پاداش پایان خدمت قبل از موعد .
کارکنان دارای 25 سال خدمت باضافه 5 سال ارفاقی جمعاً معادل 30 ماه پاداش پایان خدمت قابل پرداخت است .
در مورد خانم های دارای 20 الی 25 سال خدمت حداکثر با 5 سال سنوات ارفاقی معادل کارکرد پاداش پایان خدمت تعلق می گیرد.و در مورد خانم های دارای 25 سال خدمت باضافه 5 سال سنوات ارفاقی معادل 30 ماه پاداش تعلق می گیرد.
-نحوه محاسبه پاداش پایان خدمت اعضای هیات علمی دانشگاهها به ازای هر سال خدمت یک ماه آخرین حقوق و مزایای مستمر مشمول کسور بازنشستگی بعنوان پاداش پایان خدمت قابل پرداخت است .
در مورد مشمولین قانون کار با آخرین مزد کارگر به نسبت هر سال سابقه خدمت حقوقی به میزان 30 روز بوده و فوق العاده جذب (بازار کار)قابل محاسبه و پرداخت نمی باشد .
مختصري از ارتقاء كاركنان رسمي و پيماني
در قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت براي ارتقا كاركنان دو مورد طبقه ( كه مشابه گروه در نظام ارتقا قبلي است) و رتبه در نظر گرفته شده است كه طبقه بدون احتساب گروههاي تشويقي تا 13 پيش بيني گرديده است و در مورد رتبه به ترتيب مقدماتي ، پايه، ارشد، خبره و عالي لحاظ شده است كه شرايط ارتقا با توجه به مدرك تحصيلي به شرح ذيل مي باشد.
نحوه ارتقا رتبه و طبقه كاركنان رسمي و پيماني
رتبه و طبقه هر كارمند با توجه به مدرك تحصيلي و ساعات آموزشي و سنوات خدمت به شرح ذيل تعيين مي گردد.
استخدام كارمند با مقطع كارداني
در ابتداي استخدام طبقه 3 به فرد تعلق مي گيرد و هر 5 سال يك طبقه اضافه مي گردد.
سنوات(به سال) | صفر | 5 | 10 | 15 | 20 | 25 |
طبقه | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
رتبه همكار
در ابتداي استخدام فرد با رتبه 5 (مقدماتي) شروع به كار مي نمايد و با اين مقطع تحصيلي حداكثر تار رتبه 3 (ارشد)ار تقاء رتبه خواهد يافت:
با گذشت 8 سال در صورت داشتن شرايط ذيل به رتبه 4 ( پايه) ارتقاء مي يابد:
- طي 300 ساعت دوره آموزشي
- كسب حداقل 60% امتياز از دوره ارزشيابي
با گذشت 20 سال تحت شرايط زير به رتبه 3 ( ارشد) ارتقا مي يابد:
- طي 550 ساعت دوره آموزشي از ابتداي استخدام يا 250ساعت از ارتقاء رتبه قبلي
- كسب 70% نمره ارزشيابي
استخدام كارمند با مقطع كارشناسي
در ابتداي استخدام طبقه 4 به فرد تعلق مي گيرد و هر 4 سال يك طبقه اضافه مي گردد.
سنوات(به سال) | صفر | 4 | 8 | 12 | 16 | 20 | 24 |
طبقه | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
رتبه همكار
در ابتداي استخدام فرد با رتبه 5 (مقدماتي) شروع به كار مي نمايد و با اين مقطع تحصيلي حداكثر تار رتبه 1(عالي)ار تقاء رتبه خواهد يافت:
با گذشت 6سال در صورت داشتن شرايط ذيل به رتبه 4 ( پايه) ارتقاء مي يابد:
- طي 300 ساعت دوره آموزشي
- كسب حداقل 60% امتياز از دوره ارزشيابي
با گذشت 12 سال تحت شرايط زير به رتبه 3 ( ارشد) ارتقا مي يابد:
- طي 550 ساعت دوره آموزشي از ابتداي استخدام يا 250ساعت از ارتقاء رتبه قبلي
- كسب 70% نمره ارزشيابي
با گذشت 18 سال تحت شرايط زير به رتبه 2 ( خبره) ارتقا مي يابد:
- طي 200ساعت از ارتقاء رتبه قبلي
- كسب 80% نمره ارزشيابي
- كسب رتبه خبره مستلزم تائيد كميته معاونت توسعه مديريت و سرمايه نيروي انساني رييس جمهور يا نماينده مذكور خواهد بود.
- ارائه پيشنهادات و مقالات
با گذشت 24 سال تحت شرايط زير به رتبه 1 ( عالي) ارتقا مي يابد:
- طي 150ساعت از ارتقاء رتبه قبلي
- كسب 90% نمره ارزشيابي
- كسب رتبه عالي مستلزم تائيد كميته تخصصي نظام شغلي شوراي توسعه مديريت و سرمايه نيروي انساني رياست جمهوري مي باشد..
·
استخدام كارمند با مقطع كارشناسي ارشد
در ابتداي استخدام طبقه 5 به فرد تعلق مي گيرد و هر 4 سال يك طبقه اضافه مي گردد.
سنوات(به سال) | صفر | 4 | 8 | 12 | 16 | 20 | 24 |
طبقه | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
ارتقا رتبه با مقطع تحصيلي كارشناسي ارشد مانند ارتقا رتبه با مقطع تحصيلي كارشناسي است.
استخدام كارمند با مقطع دكتراي حرفه اي
در ابتداي استخدام طبقه 6 به فرد تعلق مي گيرد و هر 4 سال يك طبقه اضافه مي گردد.
سنوات(به سال) | صفر | 4 | 8 | 12 | 16 | 20 | 24 |
طبقه | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
استخدام كارمند با مقطع دكتراي تخصصي
در ابتداي استخدام طبقه 7 به فرد تعلق مي گيرد و هر 4 سال يك طبقه اضافه مي گردد.
سنوات(به سال) | صفر | 4 | 8 | 12 | 16 | 20 | 24 |
طبقه | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |